تاريخچه طراحي لوگو
نوشته شده توسط : دیزاینستان

طراحي لوگو

طراحي لوگو كاري فراتر از گذاشتن هويت بصري يك برند در يك قاب است. طراحي لوگو اغلب در نگاه اول تاثير بسزايي در درك و احساس مشتري از شركت و همچنين تصميم‌گيري او براي خريداري محصول آن شركت دارد. در دنياي امروز كه با لوگوهاي مختلف رنگ‌آميزي شده حتي كودكاني كه توانايي بستن بند كفش خود را ندارند تنها باديدن لوگوي هر شركت قادر هستند تشخيص دهند هر شركتي چه محصولي توليد مي‌كند.

نشانه و آرم

به طور كلي، عموم مردم، كلمه (آرم) را به جاي (نشانه) مي شناسند.

الف) نشانه: نشانه از واژه يوناني (semeion) گرفته شد كه دو واژه (semiotique) و (semidogie) از آن مشتق شده است.

واژه (semiotique) يا ((semidogie خاستگاه هاي آمريكائي دارد كه در آن نشانه شناسي را همچون فلسفه زبان هاي تعريف مي كند، در حالي كه اصطلاح ((semidogie خاستگاه اروپائي دارد و بيشتر براي مطالعه زبان هاي ويژه با نظامهاي نشانه اي غير زباني (تصوير- ايماء و اشاره- تئاتر و ...) به كار مي رود.

نشانه شناسي رشته اي جديد است كه از آغاز قرن بيستم پديد آمد و بدين ترتيب اصالت و مشروعيت رشته هاي قديمي مثل فلسفه را دارا نمي باشد. از جمله افرادي كه در باب نشانه شناسي مطالعاتي كرده اند مي توان به ساندرس پيرس، سوسور، امبرتو اكو و ... اشاره نمود.

طي سال هاي گذشته و توسط بعضي از استادان دانشكده هاي هنري در ايران سعي گرديد به جاي واژه آرم كه يك اصطلاح بيگانه بود از واژه نشانه انجام شود، ولي همانطور كه در مباحث قبل اشاره شد واژه نشانه دامنه بسيار وسيع تر و گسترده تر از بحث گرافيك را در بر مي گيرد. پس بهتر است از همان واژه آرم كه امروز نيز زياد مورد استفاده قرار مي گيرد، استفاده نمود.طراحي آرم يكي از مهم ترين شاخه هاي رشته گرافيك محسوب مي گردد و معرف هويت و شخصيت يك مجموعه، شخص، شغل و يا هرگونه فعاليت مي باشد.

دسته اي از كارت هاي ويزيت كه در آن ها آرم حرف اول را مي زند يعني به نوعي تاكيد بر روي عناصر است. آرم بايد در مكاني قرار گيرد كه تركيب كل كار را بهم نزند و در كنار نوشتار فضايي مناسب و تركيب بندي چشم نواز داشته باشد. در كنار آرم همواره نام اصلي موسسه محصول يا موضوع درج مي گردد كه معرف آن مي باشد. نوع حروف و نحوه قرار گرفتن آن از موارد مهم در كنار طراحي آرم در كارت ويزيت محسوب مي شود.

مجموع عناصر طراحي شده در كنار نوشته يك نوشته را كامل مي سازند.يك آدم خوب و متعادل آدمي است كه علاوه بر جنبه هاي زيبايي شناختي و رساندن مفهوم و موضوع ... در هنگام كوچك شدن و قرار گرفتن در كارت ويزيت از زيبايي و گويايي آن كاسته شود. دونالد آندرسون در كتاب عناصر طرح بيان مي كند كه تكنيك گاهي اساسي ترين عامل در ساده نمودن جزئيات يك شكل بغرنج و تبديل آن به يك آرم هنري و قابل درك است و به همين دليل بايد داراي قابليتهاي فراواني باشد، در اصل يك آرم در حكم امضاء و مهر شخص و يا اشخاص مورد نظر است.

برند را درك كنيد.

كاملا صحيح است، لوگو يك تصوير است ولي معرفي يك برند نيز هست. اين لوگو بناست مخاطبين خاصي را به خود جلب كند. بنابراين بهتر است در زمان انتخاب طرح خود مدام اين موضوع را در ذهن خود به خاطر بياوريد. تمام موارد و نكاتي كه اين برند به ذهن شما مي‌آورد بر روي كاغذ بنويسيد كه ايدئولوژي و تفكر آن برند را در ذهن شما تدائي مي‌كند. وبسايت‌هايي همچون نايكي و غيره را بررسي كنيد. اما هوشيار باشيد كه تنها از زيبايي شناسي طراحهان آن الهام بگيريد و نه از مفاهيم و معاني لوگوها.

در فهم و درك برند به نكات مهمي بايد توجه داشت. آيا برند معاصر است؟ آيا يك برند خاص و غير معمول ولي جذاب است؟ چه چيزي براي مشتري در اين برند مورد توجه است؟ برند چه اهدافي دارد؟ همانقدر كه به‌روز بودن در طراحي برند كمك كننده است، بسيار مهم است كه برند در جهت حقيقي هويت و خصوصيات خود گام بردارد. در زير يك ارزيابي كوتاه از هويت برندها خواهيم داشت:

بيش از هرچيز آگاه باشيد كه لوگو شما چه مفهومي دارد. هر طراحي لوگو تاريخچه خاص خود را دارد كه در هم آميخته با مفاهيم و اهداف مشخصي است. به‌عنوان مثال لوگو اپل را در نظر بگيريد. سيبي كه قسمتي از آن خورده شده است. يا ويكي پديا لوگوي پازلي نصفه كه از حروف الفباي فرهنگ‌هاي مختلف پوشيده شده است. هر دو لوگو بسيار ساده هستند اما پيچ و تابي از ايدئولوژي برند در آنها نهفته است. از آنجايي كه لوگو مهمترين بخش بصري ايده يك برند و كوچكترين مبين هويت آن است، يك نگرش صادقانه براي تعريف DNA آن يك روش حتمي براي يك نتيجه موفقيت آميز است.

نمادها در طراحي لوگو :

امروزه بيش از هر زماني از علائم در جايگزيني و پر محتوا كردن علائم محدود الفبايي (يعني حروف) استفاده مي گردد.اين علائم، نظير نشانه ها ، آرم و لوگو يا علائم تصويري موجود در ايستگاه هاي راه آهن، فرودگاه ها، خيابان ها و ساير مكانهاي عمومي، ممكن است بر مبناي سنتي نوشتاري باشند يا نباشند.

اين نمادها همه جا به چشم مي خورند: لوگو روي بسته بندي ها، قوطي ها، جعبه ها، روي وسايل نقليه، روي كاغذ، در تابلوهاي مربوط به تظاهرات، در بازي هاي عمومي، بازارها، نمايشگاه ها و جشنواره ها.

از آنجا كه مدارك مستند دال بر اينند كه اين امر يعني استفاده از نمادها، از سرآغاز پيدايش تمدن جريان داشته است، بي مناسبت به نظر نمي رسد كه نگاهي كوتاه به تاريخچه چگونگي ارتباط افراد بشر با يكديگر بيفكنيد. در حدود 40000 سال قبل بشر اوليه كه از طريق شكار روزگار مي گذراند، به منظور انتقال افكار و اميال خويش به حك علائمي گرافيكي بر صخره ها پرداخت و بدين وسيله كوشيد اميال و افكار خويش را از طريق تصوير بنماياند. از اين رهگذر، انديشه كه تا آن زمان صرفا از طريق صوت (زبان) يا حركات (حالت دستها) بيان مي شد، اين قابليت را پيدا كرد كه بتواند ثبت گردد و پايدار بماند.

در انتخاب طرح، ساده و انعطاف پذير باشيد

نكته بسيار مهم در انتخاب طرح اين است كه در عين سادگي جزاب هم باشد. شما مي خواهيد لوگويي جذاب داشته باشيد اما هدف شما اين نيست كه مخاطبين بنشينند و خيره لوگوي شما را تحليل كنند. در عصر تكنولوژي و ديجيتال كه لوگو ها در شبكه‌هاي اجتماعي مختلف ديده ميشوند، لوگوي شما بايد بر روي كاغذ طراحي شود كه به گونه‌اي كه بر روي هر پس زمينه‌اي جذاب و زيبا ديده شود.

بايد سايز و اندازه قابل انعطافي داشته باشد تا بر روي APPها و آيكن‌هاي مختلف قابل استفاده و قابل پرينت باشد. در دوره اي كه نمي دانيم تكنولوژي به كدام سمت مي رود و چه اتفاقات ديگري در وب رخ خواهد داد انتخاب لوگويي كه مربوط به محصول كمپاني باشد و در عين حال در طي سال ها و حتي ماه‌ها از رده خارج نشود چالش بسيار بزرگي است. شما انتظار داريد كه لوگويي داشته باشيد كه براي سالهاي متمادي قابل بازگو شدن باشد.

طراحي لوگو تايپ

يكي از عوامل مهم و گاهي مهم ترين ابزاري كه در شكل گيري يك هويت خاص يا يك يونيفورم كلي مورد استفاده طراحان قرار مي گيرد لوگو است، لوگو تايپ يا نشانه نوشته، اغلب نام خاصي براي يك شركت، مجموعه يا كالا و گاهي تنها يك نوشته حتي فاقد معني است كه با طراحي خاص و متفاوت ارائه نشده تا به اذهان بنشيند. در اكثر اوراق اداري در يك نگاه سريع اولين چيزي كه به نظر مخاطبان مي رسد لوگوي آن است، نام شركت يا شخص حقيقي و ... كه در بسياري موارد مهم ترين پيام اوراق است. بيشترين كاربرد لوگوها آن است كه براي مخاطب قابل شناسائي باشند.

بنابراين در طراحي لوگو خوانا بودن همراه با متفاوت بودن يا ساير لوگوهاي هم موضوع يك اصل است.لوگو بايد قابل درك، تاثير گذار بوده و در ذهن بيننده باقي بماند. لوگو از سرمايه هاي معتبر يك شركت محسوب مي شود. با ارتقاء يك شركت همچنان نام و لوگوي آن ثابت مانده و طراحي لوگو براي نشانه يك شركت توليدي يا خدماتي متفاوت است.

لوگويي كه مصرف نشانه يك موسسه با دامنه فعاليت ها و مخاطبين محدود را دارد مي تواند اندكي با دشواري خوانده شود و چندان ساده نباشد. هر چند كه خوانايي و سادگي از اصول طراحي لوگو است.

يك لوگو در واقع، سمبلي بوده كه مشخصات شركت را نمايان مي سازد. لوگو تايپ، نام شركت مي باشد، زماني كه يك لوگو تايپ در صفحه سربرگ قرار مي گيرد به عنوان بخشي از هويت شركت تلقي مي گردد. لوگو ابزار با ارزشي جهت شناخت سريع تر شركت به حساب مي آيد.

در كل يك لوگوي ايده آل از يك نظر بايد پيام خود را بيان نمايد و احساس مخاطب را نسبت به شركت برانگيخته و نمايان سازد. حال اين لوگو ممكن است كليه عملكرد مورد نظر شركت را بيان نكند.




:: برچسب‌ها: طراحي لوگو، طراحي لوگو رايگان، طراحي لوگو با فتوشاپ، طراحي لوگو در ايلوستريتور، طراحي لوگو حرفه اي، طراحي لوگو با حروف فارسي، طراحي لوگو اندرويد، ,
:: بازدید از این مطلب : 495
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: